Živnuće „Fijat” na proleće 2012.

Bez autora
Aug 25 2011

Iako se primiče rok za početak probne proizvodnje, a to je jesen ove godine, u fabrici „Fijat automobili Srbija“ nema žurbe. Obimni radovi na rekonstrukciji starih „Zastavinih“ hala teku polako, a kooperanti, bez kojih je nemoguće pokrenuti montažne linije, još nisu počeli da grade fabrike na mestu stare kasarne u Grošnici. Serijska proizvodnja, prvo 200.000 a potom i 300.000 automobila godišnje, najavljeno je, treba da počne maja naredne godine. Do tada bi trebalo završiti bar deo poslova. No, i sa tim projektima se kasni. Naime, druga traka magistralnog pravca ka Batočini i Lapovu, koja Kragujevac spaja sa Koridorom 10, ostala je na dosadašnjoj kilometraži. Na vidiku nisu ni saobraćajnice oko fabrike, a od južne obilaznice, koja teški saobraćaj izmešta iz centra grada, za sada postoje samo planovi...

Živnuće „Fijat” na proleće 2012.Iako se primiče rok za početak probne proizvodnje, a to je jesen ove godine, u fabrici „Fijat automobili Srbija“ nema žurbe.

Obimni radovi na rekonstrukciji starih „Zastavinih“ hala teku polako, a kooperanti, bez kojih je nemoguće pokrenuti montažne linije, još nisu počeli da grade fabrike na mestu stare kasarne u Grošnici.

Serijska proizvodnja, prvo 200.000 a potom i 300.000 automobila godišnje, najavljeno je, treba da počne maja naredne godine. Do tada bi trebalo završiti bar deo poslova. No, i sa tim projektima se kasni. Naime, druga traka magistralnog pravca ka Batočini i Lapovu, koja Kragujevac spaja sa Koridorom 10, ostala je na dosadašnjoj kilometraži. Na vidiku nisu ni saobraćajnice oko fabrike, a od južne obilaznice, koja teški saobraćaj izmešta iz centra grada, za sada postoje samo planovi.

Italijani se još nisu vratili sa „feragosta“, kolektivnog godišnjeg odmora, a kako stvari stoje, ni našoj državi se ne žuri baš mnogo, kaže za „Politiku“ predsednik sindikata u FAS-u Zoran Mihajlović.

– Radovi na halama još nisu završeni, pa je u Kragujevac stigao samo manji deo opreme. Stigle su kade za Lakirnicu, ali druge mašine i roboti ne mogu da se ugrade dok se u potpunosti ne završi rekonstrukcija starih pogona. Što se tiče saobraćajnica, ove godine nije izgrađen ni kilometar puta ka Koridoru 10, a tim pravcem, kako je rečeno, treba da teče transport automobila i delova. Po svemu sudeći, „Fijat“ će živnuti tek na proleće naredne godine, kada će predizborna kampanja biti u punom jeku – smatra ovaj sindikalni lider.

Prema Mihajlovićevim rečima, zbog kašnjenja u izgradnji kooperantskih fabrika teško je očekivati da probna proizvodnja, najavljena za oktobar, počne na vreme.

– Osim ako neko ne želi samo da preseče vrpcu i slika se pred televizijskim kamerama... Možda se još razmišlja da se u prve automobile ugrade delovi iz uvoza. U tom slučaju mi ćemo samo sklapati vozila, i nećemo biti prava fabrika. Prava fabrika automobila je ona koja sama proizvodi delove, odnosno ona koja većinu komponenti nabavlja od kooperanata lociranih u blizini glavnih pogona ili bar u samoj zemlji gde se nalazi – objašnjava Mihajlović.

Menadžment FAS-a iz fabrike je na evidenciju Nacionalne službe za zapošljavanje uputio oko 150 radnika koji nisu zadovoljili kriterijume rada. Testove nije prošlo oko 130 proizvodnih radnika i dvadesetak onih na koje je „Fijat“ računao da bi mogli voditi fabriku. Reč je o nekadašnjim radnicima „Zastave“ i delu administrativaca koji su pre samo godinu dana položili ispite i bili primljeni u novu fabriku.

– Testovi su bili slični, a meni je nelogično da oni koji su ih položili pre godinu dana sada nisu bili u stanju da ih reše. Ljudi su pozivani pojedinačno, a saopštavano im je da bi za njih bilo bolje da uzmu otpremnine i odu sami, nego da budu otpušteni. Kao i pre godinu dana, rezultate testiranja niko nije video, što me dovodi u sumnju da rukovodstvo FAS-a želi da se reši starijih „Zastavinih“ radnika, umesto kojih će, po svemu sudeći, doći mlađi, oni koji mogu više da istrpe i koji neće mnogo komentarisati odluke svojih šefova – smatra Mihajlović.

FAS je do sada primio oko 1.000 nekadašnjih radnika „Zastave“, a oko 150 radnika je preuzeto sa kragujevačke filijale Nacionalne službe za zapošljavanje. U Kragujevac, na stalne pozive menadžmenta fabrike, dolaze i radnici i visokoobrazovani kadrovi iz cele Srbije.

– Imali smo „goste“ iz Ćuprije, Zrenjanina, Novog Sada... Nije mi jasno po kojoj logici „Fijat“ bira radnike, jer teško je verovati da neko ko se nikad nije susreo sa proizvodnjom automobila može da bude korisniji od nas Kragujevčana koji smo ceo vek proveli na montažnim linijama – ističe Mihajlović.

Onima na koje se više ne računa nuđene su otpremnine, od 300 do 550 evra po godini staža, bez posebnog kriterijuma zašto se jednima daje manje, a drugima više, tvrdi Mihajlović, naglašavajući da je sindikat postigao dogovor sa državom i menadžmentom FAS-a da po tom osnovu ubuduće ne bude diskriminacije radnika i da prilikom dobrovoljnog odlaska iz fabrike za sve važi isti kriterijum.

Ocenite tekst
Komentari
Prikaži više 
 Prikaži manje
Ostavite komentar

Prijavite se na Vaš nalog


Zaboravili ste lozinku?

Nov korisnik